RSS
Οι πραγματικά 100 καλύτερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου, για πρώτη φορά τόσο αναλυτικά στην ελληνική γλώσσα.

DEAD MAN – Ο νεκρός 1995 (Jim Jarmusch):

Η καλύτερη για μένα ταινία του Jarmusch, είναι ένα αλλόκοτο, ελεγειακό και στιγμές - στιγμές αφόρητα λυρικό μυστικιστικό γουέστερν, με σαφείς οικολογικούς υπαινιγμούς. Αρκετά υποτιμημένο, με στοίχημα – πρόκληση τη συμμετοχή του κατ' εμέ ατάλαντου Johnny Depp, την οποία υπερκαλύπτει ο Jarmusch παρουσιάζοντας όλα τα εκφραστικά μέσα που τον χαρακτηρίζουν ως σκηνοθέτη: Ιδιόμορφο, πεσιμιστικό, τοποθετώντας τους πλανήτες ήρωες του σε έναν μυστικιστικό χώρο ιρασιοναλιστικής εμπειρίας. Η ιστορία έχει ως εξής: Ο William Blake ταξιδεύει στα δυτικά σύνορα της Αμερικής στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Χαμένος και τραυματισμένος, θα γνωρίσει έναν παράξενο Ινδιάνο που έχει το όνομα «Κανένας», ο οποίος πιστεύει ότι ο Blake είναι ένας νεκρός Άγγλος ποιητής με το ίδιο όνομα. Η υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία του Ρόμπι Μούλερ, φέρνει στο νου παλιές γκραβούρες, αλλά και σχέδια σε κάρβουνο του Φαρ Ουέστ, τονίζοντας έτσι την καφκική μαύρη ατμόσφαιρα της ταινίας, ενώ η μινιμαλιστική μουσική του Neil Young σου ανοίγει διάπλατα την καρδιά στην πολυπόθητη μεταρσίωση και σε οδηγεί γαλήνια εκεί όπου η θάλασσα ενώνεται με τον ουρανό (στην αιωνιότητα σύμφωνα με τον Godard), όπου η «ησυχία» βασιλεύει, αφού όμως πρώτα η τρέχουσα ηθική αναιρεθεί ( ο «καλός» και ο «κακός» στο τέλος πυροβολούνται και πέφτουν νεκροί) και αφού ο «νεκρός εαυτός» - προκειμένου να γεννηθεί ο νέος σύμφωνα με όλες τις μυστικιστικές θρησκείες και δοξασίες - αναγνωρίσει και αποδεχθεί την κατάστασή της ουσιαστικής μηδαμινότητάς του (Ο Johnny Depp αν και νεκρός από την αρχή της ταινίας, μόνο στο τέλος αποδέχεται εξ' ολοκλήρου την κατάστασή του και αφήνεται παθητικά στα νερά της θάλασσας, χωρίς ίχνος αντίδρασης πλέον). Από τον μινιμαλισμό, στον noir-Western ρεβιζιονισμό, το dead man είναι η απόδραση του βασιλιά του φιλμικού περιθωρίου Jim Jarmusch από το πνιγηρό βασίλειο της αστικής κατάθλιψης στα μεταφυσικά μονοπάτια του α λα William Blake συμβολισμού. Ένα σύμπλεγμα ιδεολογικών ζητημάτων, από την αμερικανική ιστορία που καταβρόχθισε τον ινδιάνικο πολιτισμό μέχρι τη γλώσσα ως όπλο, πέρα από την κοινώς νοούμενη βία. Ένα στιλιζαρισμένο ασπρόμαυρο trip, στα tribute χνάρια του Mizoguchi ένας ρυθμικά ισοζυγισμένος θρήνος, για ένα σινεμά που εκλείπει παντελώς στις μέρες μας. Το τελευταίο μισάωρο ειδικά, είναι δείγμα υπέρτατης Τέχνης.

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

o depp atalantos? koita ksana to fovos kai paraoia sto las vegas, kathws kai plithwra allwn douleiwn tou kai prospatheise na skefteis kapoion pou tha mporouse na exei apodwsei tous rolous pou o depp ensarkwse, me tin idia epityxia. yparxon ithopoioi opws o de niro pou mporoun na paiksoun ta pada, yparxoun omws alloi pou paizoun mono sygekrimena pragmata. afto den tous kanei atalantous aderfe..

Ανώνυμος είπε...

o depp atalantos? koita ksana to fovos kai paraoia sto las vegas, kathws kai plithwra allwn douleiwn tou kai prospatheise na skefteis kapoion pou tha mporouse na exei apodwsei tous rolous pou o depp ensarkwse, me tin idia epityxia. yparxon ithopoioi opws o de niro pou mporoun na paiksoun ta pada, yparxoun omws alloi pou paizoun mono sygekrimena pragmata. afto den tous kanei atalantous aderfe..

Ανώνυμος είπε...

o depp atalantos? koita ksana to fovos kai paraoia sto las vegas, kathws kai plithwra allwn douleiwn tou kai prospatheise na skefteis kapoion pou tha mporouse na exei apodwsei tous rolous pou o depp ensarkwse, me tin idia epityxia. yparxon ithopoioi opws o de niro pou mporoun na paiksoun ta pada, yparxoun omws alloi pou paizoun mono sygekrimena pragmata. afto den tous kanei atalantous aderfe..

Ανώνυμος είπε...

Αταλαντος ο Ντεπ???Το ακουσαμε και αυτο σημερα..

Ανώνυμος είπε...

Οχι ακούσαμε ότι είναι και ταλέντο.
Οχι μόνο ατάλαντος αλλά τελείως άχρηστος

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright 2009 The 100 Best Movies Ever Made. All rights reserved.
Free WordPress Themes Presented by EZwpthemes.
Bloggerized by Miss Dothy